Pedagogická diagnostika v systéme pedagogických disciplín a predmet jej skúmania. Význam
a funkcie pedagogickej diagnostiky v práci pedagóga. Problematika diagnostických metód, ich
klasifikácia a používanie. Autodiagnostikovanie a profesijná reflexia v práci pedagóga. Reflexívne
metódy a ich používanie v praxi. Pedagogická diagnóza a jej základné druhy. Hodnotenie ako
základná kategória pedagogickej diagnostiky. Metodologické a psychologické chyby hodnotenia
žiakov.
Tematické okruhy:
1) Pedagogická diagnostika vo výchovno-vzdelávacom procese a jej aplikácia v práci učiteľa.
Model pedagogickej diagnostiky vo výchovno-vzdelávacom procese. Trojdimenzionálny model
pedagogickej diagnostiky.
2) Znaky, zásady a funkcie pedagogického diagnostikovania.
3) Diagnostikovanie žiakov v etapách výchovno-vzdelávacieho procesu. Činnosť učiteľa pri
vstupnom, formatívnom a výstupnom diagnostikovaní.
4) Diagnostické metódy, ich vymedzenie a klasifikácia.
5) Autodiagnostika učiteľa vo výchovno-vzdelávacom procese. Realizácia profesijnej reflexie v
práci učiteľa (Kolbov cyklus učenia sa). Obsah, kvalita a typy reflexie. Funkcie profesijnej reflexie.
Reflexívne metódy a ich používanie v práci učiteľa.
6) Pedagogická diagnóza ako neoddeliteľná súčasť výchovno-vzdelávacej práce učiteľa a
významný prostriedok poznávania žiakov. Druhy diagnózy.
7) Školské hodnotenie. Normy hodnotenia. Zásady humanisticky orientovaného hodnotenia.
Metódy a formy hodnotenia. Diagnostické chyby v práci učiteľa
- Učiteľ: Dana Hanesová