Emocionálny a sociálny vývin osobnosti

Gestor: doc. PhDr. Marta Valihorová, CSc.

Vyučujúci: doc. PaedDr. Lada Kaliská, PhD.

Rozsah prezenčnej formy: dištančná forma

Cieľ:

Osvojí si  a vie vysvetliť základné aspekty výchovy a výchovného pôsobenia učiteľa  a rodiča s cieľom rozvíjať sociálny a emocionálny vývinu žiaka ZŠ a SŠ; pochopí a porozumie základným intervenujúcim faktorom determinujúcim emocionálny a sociálny vývin osobnosti (výchovným štýlom rodičov a učiteľov, metódam výchovného pôsobenia, orientačnej rodine a jej funkčnosti,...); je schopný aplikovať nadobudnuté teoretické poznatky pri riešení hypotetických modelových situácií sociálno-emocionálne narušeného vývinu detí; dokáže posúdiť a analyzovať vhodnosť rôznych preventívnych a intervenujúcich programov zameraných na cielený rozvoj a aspektov sociálno-emocionálneho vývinu žiakov ZŠ a SŠ; systematizuje si viaceré determinanty sociálno-emocionálneho vývinu žiakov ZŠ a SŠ a vie zhodnotiť a predpokladať efektívne spôsoby formovania osobnosti žiakov ZŠ a SŠ.

Obsah:

1. Psychológia výchovy (predmet, metódy) a výchovné pôsobenie (zásady), výchovné pôsobenie rodičov a pedagógov, princípy a zásady výchovy.

2. Metódy výchovného pôsobenia, odmeny, tresty a ich zásady. Spôsoby výchovy (štýl, podmienky, sebavýchova).

3.  Humanizácia výchovy: emocionálna výchova, prosociálna výchova a mravná výchova.

4. Rodina ako zdroj emocionálnej inteligencie dieťaťa (emocionálna gramotnosť, citová výchova, emocionálne stereotypy, emocionálne zručnosti). Problematika citovej deprivácie.

5. Dysfunkčná rodina a jej vplyv na emocionálny a sociálny vývin dieťaťa (klinická rodina – rozvádzajúca sa rodina vs. špecifická rodina a jej vplyv na emocionálny a sociálny vývin dieťaťa – rómska rodina).

Ukončenie predmetu: písomná skúška

Povinná literatúra:

VALIHOROVÁ, M., PILKOVÁ,J.: Emocionálny a sociálny rozvoj osobnosti.  (1.časť.- Psychologické aspekty výchovy)-IPV.  2019.  ISBN 978-80-89902-14-9. Druhé vydanie

ĎURICOVÁ, L. 2017. Emocionálny a sociálny rozvoj osobnosti (2.č. Rizikové rodiny a ich vplyv). Žilina: IPV.

Odporúčaná literatúra:

ČÁP, J. 1980. Psychologie pro učitele. Praha: SPN.

Čáp, J. 1993. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: UK. ISBN 80-7066-534-3.

Damon, W. – Lerner, R. M. – Eisenberg, N. Handbook of Child Psychology, Volume 3, Social, Emotional, and Personality Development, 6th Edition. ISBN: 978-0-471-27290-8.

FABER, A. – MAZLISH, E. 2007. Jak mluvit, aby nás děti poslouchaly, jak naslouchat, aby nám děti důvěřovaly. Brno: Computer Press. ISBN 80-2511-747-7.

Gajdošová, E. – Herényiová, G. 2002. Škola rozvíjania emocionálnej inteligencie žiakov. Bratislava: Príroda. ISBN 80-07-01177-3.

LANGMEIER, J. – MATĚJČEK, Z. 1974. Psychická deprivace v dětství. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství. ISBN 978-80-246-1983-5.

MATOUŠEK, O. 1995. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Slon. ISBN 80-86429-19-9.

ORAVCOVÁ, J. – ĎURICOVÁ, L. – BINDASOVÁ, O. 2007. Psychológia rodiny. Banská Bystrica: FHV UMB. ISBN 978-80-8083-490-6. 

VALIHOROVÁ, M. – LAJČIAKOVÁ, J. 2013. Školská psychológia a psychológ v škole. Žilina: EDIS. 2014. EUROKÓDEX. ISBN 978-80-8155-029-4.

Valihorová, M. – Szalaiová, G. 2011. Prosociálnosť a osobnosť žiaka strednej školy. Banská Bystrica: OZ Pedagóg. ISBN 978-80-557-0140-0.
Valihorová, M. – Živčicová, E. 2009. Stredoškolská mládež a jej hodnotová orientácia. Banská Bystrica: PF UMB, OZ Pedagóg. ISBN 978-80-8083-802-7.